Projekter

2019

Schadeprisen 2019
Krabbesholm Højskole

Monia Sander vinder Schadeprisen 2019

Lørdag den 7. december modtog Monia Sander Schadeprisen for hendes bog Alexandertriologien. Alexandertriologien er i første omgang opført som tre performances, der senere hen er blevet samlet som bogform af forlaget Korridor.  Den første monolog i Alexandertriologien skrev Monia Sander til skuespilleren Alexander Mayah Larsen efter at være blevet forelsket i ham ved deres første møde. Alexander sagde ja til at læse monologen til performancen op foran et publikum til en udstilling i København, selvom han ikke kendte teksten på forhånd. Med andre ord sagde han ja til at få lagt ord i munden af Monia Sander. Det hele kulminerede i det kys som Monia Sander havde skrevet ind i stykket. Men spørgsmålet er, om han kyssede hende, fordi det stod i teksten, eller fordi han faktisk havde lyst. Alexandertriologien leger med forholdet mellem virkelighed og fiktion. Replikkerne er mundrette og velskrevet. Værket blander ikke bare genrene performance, teater og tekst, den blander også forholdet mellem det jeg, der skriver en tekst, og det jeg, der optræder i en tekst. For dette originale værk om kærlighed og sårbarhed præmieres Alexandertriologien med Schadeprisen. “Forelskelse er et tab af kontrol. Og det at skrive en tekst med sin forelskelse som drivkraft kan være et forsøg på at tage kontrollen tilbage. Monia Sander har skrevet et sårbart og modigt værk, som får en til at reflektere. Det er underholdende, det er moderne, og det er knaldgodt skrevet.” siger Laura Ringo, som er jurymedlem i prisudvalget. Schadeprisen blev uddelt i lørdags på Krabbesholm Højskole. Her kunne man høre alle de nominerede læse op og se værkerne blive udstillet i galleriet Four Boxes, hvorefter viceborgmesteren Peder Christensen overrækte prisen til vinderen.  Schadeprisen er indstiftet af Krabbesholm Højskole og Jyllands-Posten i 2016. Prisen er på 100.000 kr. doneret af Skive Kommunes Rent Liv-pulje. Det er fjerde gang, at Schadeprisen uddeles. Prisen er opkaldt efter forfatter og bysbarn Jens August Schade, der var en avantgardistisk og folkelig digter, der arbejdede tværæstetisk. Prisen gives til et tværæstetisk litterært værk, der bryder rammerene for, hvad litteratur kan være.

Schadeprisen 2019

Det er en stor glæde, at vi i år for fjerde gang kan uddele Schadeprisen, som er indstiftet af Krabbesholm Højskole og Jyllands-Posten. Prisen er på 100.000 kr. doneret af Skive Kommune som led i kommunens aktiviteter omkring Skive som litteraturens by.

Prisen har navn efter Jens August Schade, der blev født og døde i Skive. Centralt i Schades digtning var en stræben efter andre livsformer, en fremmaning af nye verdener. Han arbejdede i et på én gang folkeligt og avantgardistisk rum, hvor alt var knyttet sammen i en forening af det hverdagslige og det kosmiske. Samtidig bredte Schade sig over flere medier – bl.a. tegning, maleri og grafisk design – og arbejdede tæt sammen med billedkunstnere som Asger Jorn og Inga Lyngbye.

Schadeprisen gives til et tværæstetisk værk fra det forgangne år, der på en både folkelig og litterært normbrydende måde udvider litteraturens rammer ved at lade teksten spille sammen med andre æstetiske udtryksformer. Det kan være billede, skulptur, arkitektur, grafisk design, film, lyd, musik, performance eller helt andre discipliner, medier og genrer.

Flg. fem er indstillet til Schadeprisen 2019:

Cirkelbryder af Sophia Kalkau og Ursula Andkjær Olsen (man kan opleve udstillingen helt indtil den 18. januar)

Alexandertrilogien af Monia Sander

AKT1

Rede af Stense Andrea Lind-Valdan

Havbrevene af Siri Ranva Hjelm Jacobsen og Dorte Naomi

De fem kandidater er nomineret af et indstillingsudvalg bestående af Laura Ringo, Palle Weis, Ida Marie Hede og Gitte Broeng

Vinderen vælges af indstillingsudvalget.

Vi glæder os til prisuddelingen lørdag den 7. december kl. 15.00 på Krabbesholm.

ALEXANDERTRIOLOGIEN AF MONIA SANDER

Alexandertrilogien – Et performanceessay i tre akter og Monia Sander nomineres til Schadeprisen 2019 for sin komplicerede men stærkt underholdende og genreblandende bog, der afspejler moderne liv. Alexandertrilogien (Forlaget Korridor, 2019) omfatter en monolog og to dialoger, der uropførtes på tre forskellige lokaliteter i København 2016-17. Tid og sted er angivet nøjagtigt i bogen, der nu lader dem blive ‘genopført’ som tekster i et andet medie og for øjnene af en læser.  Nogle gange gengældes forelskelser ikke. Men i billedkunstner og forfatter Monia Sanders Alexandertrilogien tager den forelskede Monia sagen i egen hånd. Hun er forelsket i skuespilleren Alexander Mayah Larsen og skriver først en monolog til ham, Alexander, som han fremfører. Og dernæst dialogerne Regina og Et kys uden for kategori, hvor hun selv spiller med.  “Nej, vent lidt. Måske skal jeg lige sige hvorfor hun har valgt mig til at sige de her ting. Det er fordi første gang hun så mig ude på skolen, så tænkte hun bare wauw”, siger Alexander om Monia og sig selv i monologen, der bærer hans navn. Alexander får bogstaveligt talt lagt ord i munden af den forelskede, og magtforholdet mellem dem vendes på hovedet. De mundrette replikker falder naturligt i et ungt og veloplagt sprog.  Monia Sander leger åbenlyst med biografiske jeg’er versus performede jeg’er og deres forhold til hinanden. Alexandertrilogien reflekterer således over mellemtilstande. Også de, der knytter sig til den medierede virkelighed. “Når vi skriver sammen på Facebook, så findes vi i skriften. Men vi findes samtidigt bag skriften. De to eksistenser er ikke identiske. De er fordoblinger af vores identitet. Parallelle virkeligheder. Vi er hele tiden flere på en gang,” siger Monia til Alexander. Trilogien drives frem af håbet om at komme tæt på et andet menneske i flertal og opnå et ægte kys. 

Fotografi af Lina Hashim (portræt) og Jon Stahn (udstilling)

CIRKELBRDYER AF URSULA ANDKJÆR OLSEN & SOPHIA KALKAU:

Ursula Andkjær Olsen og Sophia Kalkau nomineres til Schadeprisen 2019 for deres helstøbte udstilling Cirkelbryder i Den Sorte Diamant på Det Kgl. Bibliotek, der for første gang samlet præsenterer udfaldet af et langvarigt kunstnerisk samarbejde. Ved indgangen til forfatter Ursula Andkjær Olsen og billedkunstner Sophia Kalkaus fælles udstilling Cirkelbryder er malet en stor cirkel. Den brydes kortvarigt, når man åbner døren og træder indenfor. Titlen får dermed visuel form. Allerede her begynder samspillet mellem to kunstarter og to betydelige kunstnere.  Cirkelbryder består af ni fotoserier, tre skulpturer, en lydinstallation, et antal tekster skrevet til kunstværker, et lydværk, oplæsninger, to digtsamlinger, en fotobog og en roman. I et rum ses fx Andkjær Olsens håndskrevne manuskript til Krisehæfterne (2017) udstillet i montrer, hvor de A4-store noteshæfter ligger opslået. Den trykte roman er grafisk formgivet af Kalkau og rummer også hendes fotoserie Bluebox. Disse billeder hænger i fuld størrelse på væggene omkring, og i høretelefoner lyder Andkjær Olsens stemme. Hun læser fra romanen, der foldes tværmedialt ud i rummet.  Man kan opleve udstillingen helt indtil den 18. januar.

Fotografi af Anders Sune Berg (udstilling) og Sarah Giersing (portræt).

AKT1

Vi elsker alle at lytte! Alligevel valgte DR i 2018 at lukke afdelingen for radiodrama. Dermed fik et velkendt lyttelandskab, genren hørespillet, trange kår. Heldigvis findes lyddramakollektivet AKT1, som siden 2013 har produceret og udgivet hele 85 hørespil og AKT1 er derfor nomineret til Schadeprisen 2019 for deres litterære radiodramatik.

På unik vis holdes dermed liv i en genre, der er kendt for en eksperimenterende tilgang til fortælleformer og litteratur. AKT1 inviterer danske og nordiske forfattere, digtere, dramatikere og andre skrivende kunstnere til at forfatte helt ny dramatik – med det benspænd, at man skal være debuterende dramatiker. Etablerede og upcoming kunstnere med tekstarbejde i bagagen skriver frisk dramatisk tekst, som bliver liveopført for fyldte sale med både garvede og helt unge skuespillere bag mikrofonerne, og ditto instruktører bag. 

AKT1s bedrift har altså flere led. Indtil videre har 26 live-arrangementer fundet sted: Hørespillene, der er enkeltstående værker af ca. 20 minutters varighed, optages i et take. Lydeffekter skabes nu og her på scenen, mens publikum sidder åndeløst og lytter. Man ser skuespillerne performe teksten i sin rene, rå form, uden kostumer og rekvisitter. Hørespillet kan efterfølgende streames. Og endelig udgives teksterne i en række antologier i samarbejde med forlaget Kronstork. I skrivende stund er den niende udgave på trapperne med manuskripter af Isabella Eklöf (SE), Hanne Højgaard Viemose, David Bernstein (CA) og Cheer Extreme. 

AKT1 består i øjeblikket af fem medlemmer: Kunstnerisk leder Niels Erling, producent Anders Thrue Djurslev, produktionsleder Nannan Chen, kommunikationsansvarlig Clara Lindstrøm Gleerup og Morten Frank, teknisk ansvarlig.

REDE AF STENSE ANDREA LIND-VALDAN

Rede er nomineret til Schadeprisen 2019 for sin modige og atypiske fremstilling af kærlighed mellem børn og forældre og for sin særlige leg mellem illustration og tekst. Rede er et ømt og modigt værk om en moders kærlighed til sin søn. Værket starter med et brev, en kærlighedserklæring til en søn i anledning af hans 12-års fødselsdag.

Denne bog er en gave til dig. Og til hvem der ellers kan have brug for den. Den ligger og venter. Rede, når du er! Sådan skriver Stense Andrea Lind-Valdan på første side.

Herefter følger en række poetiske og enkle tegninger, der viser moderen og sønnen i forskellige situationer. De leger, de krammer, og de rører ved hinanden. Og umiddelbart er der ikke meget andet end kærlighed på spil.

Men i slutningen af bogen findes et enkelt index, der med sprog beskriver, hvad der foregår på de forskellige tegninger. Og her understreger teksten flere gange det faktum, at de er nøgne. Nogle steder er det bare et spørgsmål. Er de nøgne? Og den sidste tegning er et billede at en moders bryst og en stor drengs ansigt lænet opad det.

Rede sætter fokus på det symbiotiske forhold, der kan være mellem søn og mor og illustrerer samtidig den naturlige nøgenhed, der er i denne relation og viser, at der kan være en sorg ved, at det forhold forsvinder. At børn en dag bliver for store til at være nøgne med deres forældre.

Det er et stilfærdigt, men modigt værk, der sætter et tabuiseret emne på dagsordenen på en følsom og rørende måde.

Stense Andrea Lind-Valdan, f. 1985 er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2011. Hun har studeret maleri hos professor Tumi Manusson på afdelingen for Maleri i det udvidede felt. 

I 2014 udgav Stense Andrea Lind-Valdan GØR DET ALDRIG og TRUE ART REMAINS ON THE SURFACE på Forlaget Sød tøs, og i 2016 udgav hun sammen med Ursula Andkjær Olsen den illustrerede bog VI RUS SALVE på forlaget Gyldendal. 

(Foto: Stense Andrea Lind-Valdan, portræt: Lærke Posselt)

HAVBREVENE AF SIRI HJELM JACOBSEN OG DORTE NAOMI

Havbrevene er nomineret til Schadeprisen 2019 for sit unikke sammenspil mellem tekst og illustrationer, der giver naturen en rørende og poetisk stemme. Fysisk er havbrevene en lille bog, men tematisk kan den næsten ikke blive større. Havbrevene er en brevudveksling mellem lillesøsteren Middelhavet og storesøsteren Atlanterhavet. De skriver om historier fra hver deres del af verden og om krybene, som de konsekvent omtaler menneskene som. De skriver om Middelhavets betagelse af Ikaros og al den død, som krybene møder i havet. Søstrene skriver om deres savn til hinanden, som snart skal ende. For planen er, at alle havene skal smelte sammen igen.

Kære søster Snart vil store skove igen vokse frem i os, tykke og sorte af næring. Tænk på dét. Tænk på at vi bliver den eneste lyd i verden. Din A

Sådan skriver Atlanterhavet til sin lillesøster. Havbrevene skriver sig ind i bølgen af klimalitteratur, men det unikke ved denne bog, at den giver naturen sin egen poetiske og følsomme stemme, hvor menneskene ikke er andet end kryb. Her har klimakrisen den vidunderlige konsekvens, at de to søstre vil forenes. Og havet vil blive den eneste lyd i verden.

Havbrevenes tekstside er en længselsfuld brevudveksling mellem de to havsøstre, og billedsiden med organiske linoleumstryk løfter bogen til at være et kunstværk.

Illustrationerne i bogen visualiserer både tekstsidens ord og tilføjer nye indtryk til det poetiske og underfundige sprog. Der er illustrationer til de fine historier, som havene skriver til hinanden, og trykkene tilføjer både poetiske og dystre elementer til værket, der udgør en ligeså vigtig del af bogen som tekstsiden.

Siri Ranva Hjelm Jacobsen, f. 1980, er forfatter og litteraturanmelder på Weekendavisen. Uddannet cand.mag. i Litteraturvidenskab ved Københavns Universitet. Hun debuterede i 2016 med romanen Ø. Hendes seneste udgivelse er Havbrevene. 

Dorte Naomi, f. 1975, er grafiker og kunstner. Uddannet fra Danmarks Designskole, institut for visuel kommunikation i 2006. Hun har lavet illustrationer til blandt andet Gyldendal, Ud & Se og Journalisten og haft soloudstillinger på blandt andet Black Box Gallery, galleri LABR og i Kræftens Bekæmpelses Kunstforening.

(Foto: Kajsa Gullberg og Jakob Storm)

I denne podcast kan du høre Krabbesholms litteraturlærer og forfatter Laura Ringo, forfatter Ida Marie Hede og forfatter Gitte Broeng fortælle om Schadeprisen. De er alle tre en del af Schadeprisjuryen.