Visuel Kommunikation

Forår 2025

Vi har redesignet ChatGPT

Hvordan regulerer man virtuelle produkter, som f.eks. ChatGPT. Med fremgangen af kunstig intelligens udfordres vores opfattelse af, hvad det vil sige at være forbruger, og hvad vi ser som “produkt”.

ChatGPT’s lette tilgængelighed medvirker til overforbrug, da forbrugeren ikke stilles til ansvar for hvor meget energi selv simple søgninger koster.

Videoen skal vise et redesign af ChatGPT, hvor en indbygget “klimavæg”, skal bidrage til at stille forbrugeren til ansvar, med håndgribelige sammenligninger af hvor meget energi søgninger bruger. Derudover skaber den også et benspænd, da forbrugeren bliver tvunget til at tage stillling, og revurderer om de vil fortsætte søgningen.

Videoen er derfor et forsøg på at sætte ChatGPT’s klimaaftryk i perspektiv, og forhåbentlig få forbrugere til at overveje om deres søgning faktisk er så vigtig - “think before you search, do you really need the answer …”