Som samfund har vi en tendens til at sætte mennesker, genstande eller kunstværker på piedestaler, som vi anser for at være værdifulde eller betydningsfulde. Det kan f.eks. være berømtheder, politiske ledere, atleter, videnskabsmænd, religiøse personer og kulturelle ikoner. Vi har også en tendens til at placere visse idealer eller koncepter på piedestaler, såsom succes, skønhed, intelligens og rigdom. Eleverne skulle i dette projekt overveje, hvad de selv har lyst til at se ophøjet på en piedestal og hvorfor. Ugen startede med et oplæg og derefter en introduktion til, hvordan man bygger et skelet op til en gipsskulptur med forskellige materialer, hvorefter man beklæder og udformer sin skulptur med gips. Herefter kunne eleverne vælge at male deres skulptur, så det kom til at ligne f.eks. bronze.
En piedestal er en base eller platform, der understøtter en statue, skulptur, et kunstobjekt eller noget andet betydningsfuldt. Piedestaler kan variere i størrelse og design og eleverne kunne enten bygge eller sætte objekter sammen, som kunne udgøre en piedestal. Hvad kan en piedestal være?