Udstillinger

Forår 2024

sequential intersection_1-8:
Ross Alexander Payne

‘sequential Intersection_1-8’ udgør en naturlig forlængelse af kunstneren Ross Alexander Paynes tilgang til at arbejde med genanvendte industrielle, huslige og naturlige materialer i skabelsen af abstrakte lydlandskaber. Hans mål er at udforske de iboende egenskaber ved disse materialer og deres potentiale til at fremkalde en følelse af sted og situation, både på et hukommelsesmæssigt og fysisk plan.

I dette arbejde anvender Payne en række stålrør, som blev opdaget liggende ubrugte i et metalværksted i Struer, Danmark. Disse rør danner grundlaget for et ‘sekventielt instrument’, som er skabt i samarbejde med Four Boxes Gallery. Hver af disse rør afspiller en løkke af toner, udført på shakuhachi-fløjten af den dygtige fløjtenist Kiku Day. Afspilningen af tonerne gennem rørene udgør en abstrakt sekventiel komposition, som beskueren oplever, når de bevæger sig gennem Four Boxes Gallery-bygningen, fra haven til det øverste rum.

Det lydlige materiale, komponeret specifikt til installationen af Ross Alexander og Kiku Day og optaget inden for rummene i Four Boxes, er inspireret af den traditionelle zen-buddhistiske komposition ‘Ajikan’. Denne komposition symboliserer zen-konceptet om “at se med hjertet”, snarere end med øjnene. ‘A’ i ‘Ajikan’ repræsenterer harmoni og fred, ‘ji’ symboliserer den primære eller originale lyd, og ‘kan’ betyder “at se”. Stykket kan derfor fortolkes som en repræsentation af “at se den originale lyd”, en vision forbundet med oplysning. Desuden anses ‘A’ i ‘Ajikan’ i visse buddhistiske traditioner for at være den første lyd, mennesker udtaler, når de åbner munden, hvilket symboliserer et første skridt eller essensen af eksistens.

Den materielle natur og form af de genanvendte industrielle rør definerer arbejdets konceptuelle og æstetiske oprindelse, mens brugen af shakuhachi-fløjten og den efterfølgende sekventielle komposition refererer til bygningens design og arkitektoniske forbindelser. Dette er i tråd med kunstnerens dybe interesse for shakuhachi-musik og zen-buddhisme. De forskellige interaktioner mellem installationsstrukturerne og det naturlige miljø henviser til mono-ha-kunstbevægelsen og dens udforskning af samspillet mellem naturlige og industrielle materialer, som har været en kilde til inspiration for kunstneren og hans arbejde.

Udstillingen udgør en del af ‘Sounds of the Future’, i samarbejde med Sound Art Lab.