KRABBESHOLM HØJSKOLE
KUNST FOTOGRAFI ARKITEKTUR DESIGN GRAFISK DESIGN
KRABBESHOLM ALLÉ 15
DK 7800 SKIVE
(+45) 9752 0227
POST@KRABBESHOLM.DK
> FORSIDE
> LINJEFAG
> HVERDAGEN PÅ KRABBESHOLM
> GENEREL INFORMATION OM HØJSKOLEN
> HVORDAN BLIVER JEG OPTAGET
> PROJEKTER
> FOUR BOXES
> KBH KUNSTHAL
> ENGLISH





FILIP VEST: AT KONSERVERE EN SÆBEBOBLE
DINA FRIEMUTH
JONAS HANDSKEMAGER: FREEWAYS
ANNY WANG & TIM SÖDERSTRÖM: 3D REPRODUCTIONS
IDA BROCKMANN OG ANNA VIBE: TING
HARTMUT STOCKTER: SKÆBNETIMEN I HARESKOVEN
KARLA NOR HOLMBÄCK: BLÅT MÆRKE
AFSLUTNING
ARVIDA BYSTRÖM AND MAJA MALOU LYSE: LIKE
ANNESOFIE SANDAL: SWALLOW
KONSTRUKTION
KNIVES
BYEN SOVER: ATLAS
MATHIAS & MATHIAS: TALE TO TALE
LASSE DEARMAN & ALBERT ELM: ØJEBLIKKE
LINN WIE: BEYOND REPEAT
ANN LOUISE OVERGAARD ANDERSEN: BEHIND THE DRAPES
HANNAH HEILMANN: NIGHTS PLIGHT
THE HOUR: PRIMARY SOURCE
DESIGNARE NATURA
METTE CLAUSEN: I SET A DISTANCE, AND MAINTAIN A DISTANCE
AARON HARRIS: I WANNA TAKE YOU HOME
MARIE KØLBÆK: POSSESSING AN ENLIGHTENED BODY
DANIEL VAN DER NOON: AFTER DARK
YASMIN BERGMANN: SEKS EKSTRAVAGANTE KREATIONER
MARIUS JOHNSEN: BYGGERI
LAURA BARUËL: 2D3D
SIMON VÆTH: FORTÆLLINGER FRA VANDET
DAVID STJERNHOLM: RAYLIGHT CHAMBERS
DAVID STJERNHOLM: AVERAGE STAR
CARLSBERG HØJSKOLE
TILBYGNINGER
PIND + PIND = STOL
EN INVITATION
ABSALON KIRKEBY
RUNE BOSSE: UDENFOR. INDENFOR. UDENFOR.
KBH KUNSTHAL
TEKNODROM
LYS OG RUM
LE SET VITRINE
ISABEL BERGLUND
SOUVENIRS OF GUANTANAMO BAY
A SMALL WORLD
PEEPSHOW
MUSEUM OF AUTOANTHROPOLOGY
VIBE HARSLØF
SONGS FOR THE NORTH ATLANTIC: LOST AT SEA
HELEN NISHIJO ANDERSEN
ANNA GULMANN WORKSHOP
TOVE STORCH
HARTMUT STOCKTER
> SOMMERFUGLEVÆGTEN
> AT STYRE TIL SOLEN
> FUGLETRINSBRÆT
> SANGFUGL-JUKEBOX
> DET SUBTERRANE PERISKOP
> FRØPERSPEKTIVPERISKOPET
> PANORAMAPERISKOPET
REARRANGED SPACE
AURICULA
GOODIEPAL TOUR DE FORCE
7 KORRUPTE STOLE
FORSLAG TIL NY KUNSTHAL I KØBENHAVN
A KASSEN
EKSIL
> JOHN KØRNER
> NANNA DEBOIS BUHL
> JØRGEN MICHAELSEN
> RANDI OG KATRINE
> SONJA LILLEBÆK CHRISTENSEN
> LASSE SCHMIDT HANSEN
> JESPER CARLSEN
HISTORIE

2 Billeder (3 sek. pause) >

 

JOHN KØRNER

(født 1967 i Århus) hører til - og er en indflydelsesrig eksponent for - en yngre generation af kunstnere, der fortsætter med at udforske de ekspressive muligheder og grænseløse mangfoldighed inden for nutidig malekunst, ofte på samme tid understregende de forskellige overgange mellem forskellige medier såsom malekunst og installationer.

Overordnet er Kørners nuværende værk, 1ste Udkast, der blev lavet specielt til Kbh Kunsthal, et bud på, hvordan nutidens udstillingsrum er og ser ud. Værket består af en miniaturebygning, som er vedhæftet et billede af en fregat og ordene ”KØBENHAVNS KUNSTHAL”.

Modellen er placeret ovenpå et spejl og over for modellen er placeret en amfibieteater. Et specielt spøgefuldt og energisk brug af farve og lys - et karakteristisk træk ved Kørners fremgangsmåde - understreger denne dramaturgiske eller teatralske effekt. Modellen kan dog også let forstås som en alvorlig ment kommentar til og indvending mod arkitekturen i moderne udstillingsrum. Denne specielle form for præsentation, et udstillingsrum inden i et udstillingsrum, tvinger os til at stille yderst vigtige spørgsmål til kunstens nuværende stilling; et emne som Kørner understreger ved inddragelsen af en tekst, som han har skrevet som en politisk erklæring. Erklæringen er et svar på ”overfølsomhed”, der er i diskussionen om re(præsentation) af kunst.

Derudover - ved grundigt at undersøge opfattelsen af det teatralske som tema, hvilket er blevet et tydeligt tema i Kørners værker de senere år - ønsker installationen også at pege på, hvad der burde være på højkant/spil i alt kunst; det varierende og interaktive forhold mellem kunst og dets betragtere. På grund af brugen af forskellige spejleffekter, kommer vi uundgåeligt til at se os selv, når vi betragter værket, hvilket effektivt bringer tilskuerne ”i centrum”, både udvendig og indvendig på samme tid. Denne afspejling og placering af tilskueren i centrum kan findes på mange forskellige niveauer i 1ste Udkast, og det tjener det formål at understrege opfattelsen af kunst som ikke kun et sted for oplevelser, der afføder dialog og fællesskab, eller som et kritisk rest i og af sig selv, men som en særligt spøgefuld spænding af tvivl. Faktisk begynder vi på samme tid at forstå, hvordan kunst, kunstner og iagttagere altid-allerede er ”udstillet”.

Forside > KBH Kunsthal