Arkitektur

Forår 2024

Places & Spaces

I forrige uge arbejdede eleverne fra Arkitektur med kortlægning af Krabbesholm. Kortlægningen er en assemblage med udgangspunkt i den individuelles forståelse af højskolen samlet på ét fælles lærred, i tre forskellige skalaer, gennem tre forskellige medier. Kortlægningen illustrerer individets tilstedeværelse i fællesskabet og omvendt.

Den første skala består af en fælles optegning af skolens og nærområdets bygninger, baseret på projekterede satellitbilleder, optegnet i kul og kridt. Optegningen af bygningernes planer skete på baggrund af enten hukommelsen eller den forventede ruminddeling. Elevernes daglige ruter blev tegnet ind og i fællesskab blev områdets vigtigste passager markeret.

Den næste skala undersøger individets særegne relation til omgivelserne, heraf et rum eller objekt på skolen, som hver enkelte studerende har et specielt forhold til. Eleverne arbejdede med at indfange disse steder gennem syede tegninger, direkte på det store fælles lærred.

Eleverne arbejdede afslutningsvis med detaljens skala. Gennem fotoet som medie, registrerede eleverne blandt andet konstruktioner, objekters indbyrdes relationer eller finurlige beslag. Fotografierne omsatte de digitale billeder til fysiske cyanotypi-tryk, hvor billederne fremkaldes i sollys ved hjælp af en lysfølsom emulsion.