KRABBESHOLM HØJSKOLE
KUNST ARKITEKTUR DESIGN LITTERATUR GRAFISK DESIGN
KRABBESHOLM ALLÉ 15
DK 7800 SKIVE
(+45) 9752 0227
POST@KRABBESHOLM.DK

 

> FORSIDE
> LINJEFAG
> HVERDAGEN PÅ KRABBESHOLM
> GENEREL INFORMATION OM HØJSKOLEN
> HVORDAN BLIVER JEG OPTAGET
> PROJEKTER
> FOUR BOXES
> KBH KUNSTHAL
> ENGLISH
 





FOUR BOXES
> OCCIDENTEN
> SKIVE 2016, 2020, 2060
> GITTE LÆGÅRD: SCULPTURAL COLLAGES
> R E FORM
> PETTERSEN & HEIN: VIBRANT MATTER
> PETER BACH NICOLAISEN: DET DER FORSVINDER
> UNG DANSK FOTOGRAFI
> ‘DIE SCHÖNSTEN SCHWEIZER BÜCHER’ / NICOLAS EIGENHEER & VERA KASPAR: ‘3 x 3 = 1296’
> THAM OG VIDEGÅRD ARKITEKTER THE OPERATIVE ELEMENTS OF ARCHITECTURE
> TOMAS DOWNES TO BABBLE ON SICK FRIDAY
> ANNA FRO VODDER: GROWING THINGS
> R E FORM
> TOVES: A THING IN THE WORLD
> POINT AND LINE TO GALLERY
> UNG DANSK FOTOGRAFI
> SPINNING BALL OF DOOM
>DIE SCHÖNSTEN SCHWEITZER BÜCHER
> DISSECT
> JONATHAN VAN DYKE: KRISEN OG EN KRISE I EN SKUESPILLERINDES LIV
> TREDIVE TRÆPLADER
> JAKOB EMDAL: SKØNHED BESTÅR I AT KUNNE SE LANGT
> LARS LUNDEHAVE HANSEN: ETERNAL STORM
> UNG DANSK FOTOGRAFI
> MILJOHN RUPERTO
> FORGOTTEN DESIGN PROBLEMS IN SHOWBIZ
> NY NORDISK ARKITEKTUR
> JACOB DAHL JÜRGENSEN: SECURITIES
> A / L / O: RECESSION AESTHETICS
> MICHAEL STICKROD
> JULIE BORN SCHWARTZ
> JESPER DALGAARD
> KURT FINSTEN: PAINTINGS PAINTINGS
> PETER BACH NICOLAISEN. DUMP
> LLOYD CORPORATION: AN IDEA ONCE BUT NO LONGER FULFILLING
> NEVER EXPRESS YOURSELF MORE CLEARLY THAN YOU ARE ABLE TO THINK
> KEN CONSUMER: 640 IS MORE THAN ENOUGH
> AFKALD
> GUNMAD
> PURNING TOINTS
> SESSION_12_WORDS + UNTITLED
> DAN GRAHAM: WORKS BETWEEN ART AND ARCHITECTURE FROM NEW YORK TO DENMARK
> MATT CONNORS
> MARIE KØLBÆK IVERSEN: THE DY(E)ING LIGHT OR THE CASE OF A SLEEPING BEAUTY
> MICHEL AUDER: DINNER IS SERVED
> VLADIMIR TOMIC: A WORKS
> MARIANNE HURUM, ARE MOKKELBOST: SPLITTET KJERNE
> ÅBNINGSUDSTILLING: COLLECTIVE SPIRITS
slideshow
10 billeder

 

 

The Dy(e)ing Light or the Case of a Sleeping Beauty

FOUR BOXES GALLERY
19. maj - 2. juni 2010

 

I believe in encouraging the romanticization of a wonderful phenomenon. It is my own experience that a premature attempt to explain something that thrills you will destroy your perceptivity rather than increase it because your tendency will be to explain away rather than seek out. Postpone disillusionment, if it must come, to the last possible moment. Fly with your mind without assuming that nature has set a very special trap for you. […] Having enjoyed the phenomenon, we must return to earth to try to understand it, and I do not promise that we shall. First of all, let us look. Can these colors exist?”
(Edwin H. Land: “Color Vision: The case of a sleeping beauty or a case history in industrial research”, Edwin H. Land’s Essays. Redigeret af Mary McCann.)

 

I udstillingen The Dy(e)ing Light or the Case of a Sleeping Beauty præsenterer Marie Kølbæk Iversen to projekter, der begge tager afsæt i videnskabelige forsøg med farvens natur og tilsynekomst under varierende lysforhold. Udstillingen følger døgnets rytme og skifter karakter i takt med lysets skiften: Mens den ene installation, The Dy(e)ing Light, betinges af solens UV-stråler, træder den anden, Land of Goethe, først for alvor frem ved mørkets frembrud.

 

The Dy(e)ing Light består af en række papirark, der er påført fotokromatisk maling. De kongeblå malerstrøg fremkaldes af solens UV-stråler, men fortager sig atter, når solen går ned, hvorefter de fremstår blege og farveløse som et uindfriet potentiale. Farven kommer dog tilbage, når solen igen står op, og installationen fungerer således som en realtidsillustration af den centrale rolle, som sollyset spiller for oplevelsen af farvefænomener.

Videoinstallationen Land of Goethe tager afsæt i Edwin H. Lands forsøg med farveseparerede s/h dia. I Land of Goethe er 1950ernes diasapparater skiftet ud med moderne videoprojektorer, og billedoptagelse og -gengivelse foregår simultant. Installationen spænder over to etager: I stueetagen møder man to optagende kameraer, der er rettet mod den samme flade – en mangefarvet kartoncollage, der parafraserer Lands ”Mondrian”, som han især gjorde brug af i udviklingen af sin Retinex-teori. Kameraernes signal sendes op til førstesalen, hvor to projektorer afspiller signalerne i superimposition. Begge signaler er s/h og farveseparerede; det ene kamera optager gennem et rødt filter, det andet gennem et grønt. Den grønne optagelse projiceres gennem et neutral density-filter, der nedsætter projektorens lysintensitet, mens den røde optagelse projiceres gennem et tilsvarende rødt filter. Det resulterende billede giver en fornemmelse af flerfarvethed trods det faktum, at de eneste farver, der reelt set er til stede som målbare frekvenser i projektionen er rødt og hvidt. Som følge af den simultane optagelse og afspilning tilføjes installationen et interaktivt element, der yderligere understreger, hvorledes den individuelle sanseoplevelse og omverdenens tilsynekomst i gensidig afhængighed betinger hinanden.

 

Det forudgående forskningsarbejde er foregået med hjælp fra lektor Henrik Boëtius fra Laboratoriet for Farve ved Det Kongelige Danske Kunstakademi, og udstillingen er produceret med støtte fra Statens Kunstråd.

 

Marie Kølbæk Iversen (*1981) dimitterede fra Skolen for Tidsbaserede Medier ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2008. Hun er medstifter af og redaktør på samtidskunstavisen Internationalistisk Ideale og gennemførte i 2009 et residency ved den velrenommerede kunstinstitution Gasworks i London. Udover ”The Dy(e)ing Light or the Case of a Sleeping Beauty” er hun aktuel med udstillingen ”Ce n’est pas une image juste, c’est juste une image” på IMO, og hun har tidligere udstillet på blandt andet WAS, Gasworks, Martin Asbæk Gallery, the Drawing Room, atelier atelier, Kunsthal Charlottenborg, Overgaden og PS1/MoMA.

 

Fotografi: Per Andersen, Anne Kølbæk Iversen, and Marie Kølbæk Iversen