KRABBESHOLM HØJSKOLE
KUNST ARKITEKTUR DESIGN LITTERATUR GRAFISK DESIGN
KRABBESHOLM ALLÉ 15
DK 7800 SKIVE
(+45) 9752 0227
POST@KRABBESHOLM.DK

 

> FORSIDE
> LINJEFAG
> HVERDAGEN PÅ KRABBESHOLM
> GENEREL INFORMATION OM HØJSKOLEN
> HVORDAN BLIVER JEG OPTAGET
> PROJEKTER
> FOUR BOXES
> KBH KUNSTHAL
> ENGLISH
 





FOUR BOXES
> OCCIDENTEN
> SKIVE 2016, 2020, 2060
> GITTE LÆGÅRD: SCULPTURAL COLLAGES
> R E FORM
> PETTERSEN & HEIN: VIBRANT MATTER
> PETER BACH NICOLAISEN: DET DER FORSVINDER
> UNG DANSK FOTOGRAFI
> ‘DIE SCHÖNSTEN SCHWEIZER BÜCHER’ / NICOLAS EIGENHEER & VERA KASPAR: ‘3 x 3 = 1296’
> THAM OG VIDEGÅRD ARKITEKTER THE OPERATIVE ELEMENTS OF ARCHITECTURE
> TOMAS DOWNES TO BABBLE ON SICK FRIDAY
> ANNA FRO VODDER: GROWING THINGS
> R E FORM
> TOVES: A THING IN THE WORLD
> POINT AND LINE TO GALLERY
> UNG DANSK FOTOGRAFI
> SPINNING BALL OF DOOM
>DIE SCHÖNSTEN SCHWEITZER BÜCHER
> DISSECT
> JONATHAN VAN DYKE: KRISEN OG EN KRISE I EN SKUESPILLERINDES LIV
> TREDIVE TRÆPLADER
> JAKOB EMDAL: SKØNHED BESTÅR I AT KUNNE SE LANGT
> LARS LUNDEHAVE HANSEN: ETERNAL STORM
> UNG DANSK FOTOGRAFI
> MILJOHN RUPERTO
> FORGOTTEN DESIGN PROBLEMS IN SHOWBIZ
> NY NORDISK ARKITEKTUR
> JACOB DAHL JÜRGENSEN: SECURITIES
> A / L / O: RECESSION AESTHETICS
> MICHAEL STICKROD
> JULIE BORN SCHWARTZ
> JESPER DALGAARD
> KURT FINSTEN: PAINTINGS PAINTINGS
> PETER BACH NICOLAISEN. DUMP
> LLOYD CORPORATION: AN IDEA ONCE BUT NO LONGER FULFILLING
> NEVER EXPRESS YOURSELF MORE CLEARLY THAN YOU ARE ABLE TO THINK
> KEN CONSUMER: 640 IS MORE THAN ENOUGH
> AFKALD
> GUNMAD
> PURNING TOINTS
> SESSION_12_WORDS + UNTITLED
> DAN GRAHAM: WORKS BETWEEN ART AND ARCHITECTURE FROM NEW YORK TO DENMARK
> MATT CONNORS
> MARIE KØLBÆK IVERSEN: THE DY(E)ING LIGHT OR THE CASE OF A SLEEPING BEAUTY
> MICHEL AUDER: DINNER IS SERVED
> VLADIMIR TOMIC: A WORKS
> MARIANNE HURUM, ARE MOKKELBOST: SPLITTET KJERNE
> ÅBNINGSUDSTILLING: COLLECTIVE SPIRITS
slideshow
19 billeder

 

 

SECURITIES

JACOB DAHL JÜRGENSEN

30 AUG - 11 SEPT 2013

 

Jacob Dahl Jürgensens udstilling Securities består af tre grupper af værker: en serie større papirkollager monteret på lærred, en serie mindre digitale tryk på plexiglas samt en gipsskulptur i flere dele.

 

Som titlen antyder er udstillingens centrale motiv finans; nærmere bestemt i form af forholdet imellem tegn og betydning. Securities kan oversættes som værdipapirer eller 'finansielle instrumenter' og er omsættelige aktiver såsom pengesedler, aktier eller obligationer. Fælles for disse finansielle instrumenter er, at de alle består af et konkret dokument som repræsenterer en abstrakt værdi. Udstillingens værker beskæftiger sig på samme måde med tegn og betydning, samt forholdet imellem original og kopi.

 

CAPITAL er en skulptur i flere dele bestående af gipsafstøbninger af en tre meter lang søjle med tilhørende fod og kapitæl. Forlægget for de negative aftryk er en syntetisk pyntesøjle - i sig selv en kopi af et klassisk græsk forbillede - og skulpturens dele ligger spredt ud på galleriets gulv som en slags kunstig ruin.

 

Skulpturens kanelleringer reflekteres i de horizontale striber på Securities, en række store, monokrome kollager monteret på lærred. Kollagerne består af pastelfarvet amerikansk sikkerhedspapir som normalt bruges til at trykke dokumenter som ikke må kunne kopieres; fx checkhæfter, certifikater og diplomer. Papiret har et indbygget og usynligt pantograf, et fint mønster som pga. en moiréeffekt træder frem på en fotokopi i form af ordet 'Void'. Papirarkene i kollagerne er blevet kopieret igen og igen hvorved ordet træder tydeligere og tydeligere frem, for til sidst at blive helt ulæseligt.

 

De store kollager akkompagneres af Derivatives, en række maleriske tryk på Plexiglas i A4 format. De sort/hvide digitale tryk forestiller abstrakte penselstrøg, og er alle manipulerede udgaver af det samme motiv - et enkelt 'stock photo' købt online.